Legutóbb arról írtam, hogy minél céltudatosabb a nyelvtanulás, már egészen az elejétől, annál sikeresebb.
Fontos az is, hogy teljesen egyéni célokat fogalmazzunk meg, hiszen csak ebben az esetben érezhetjük magunkénak az egész tanulási folyamatot.
Ezúttal a célok pontos kijelölésében segítek.
Az angol “smart” szó egyik jelentése okos, intelligens (gondoljunk a “smartphone”-ra, ami okostelefont jelent).
A SMART egy angol mozaikszó is, amit pontosan kijelölt, körülhatárolt célokra használnak.
S = Specific
M = Measurable
A = Achievable
R = Relevant
T = Time-bound
S = Specific
Célunk legyen először is konkrét, “specifikus”, ne általános!
Pl. Ahelyett, hogy “El akarom sajátítani az angol alapszókincset.”, mondhatjuk azt, hogy “Egy hónap alatt megtanulom a legfontosabb 300 angol szót, napi 10 szavas leosztásban.”
M = Measurable
Legyen a célunk mérhető! Pontosan meghatározhatjuk, hogy milyen kritériumok alapján tekintjük céljainkat teljesültnek.
Maradva a fenti példánál: egy hónap után, az elsajátított néhány száz szavas szókinccsel és alapvető nyelvtani ismeretekkel megértem-e, mondjuk, a kedvenc regényem kezdőknek írott rövidített és egyszerűsített angol nyelvű változatát.
A = Achievable
Legyen a célunk teljesíthető! Egyszerűen olyat és annyit vállaljunk, amit hajlandók és képesek vagyunk elvégezni!
Ha irreálisan magas elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, könnyen frusztráltakká válhatunk, és elmegy a kedvünk az egésztől; ha pedig túl alacsony a mérce, lassan haladunk, és könnyen veszíthetünk a kezdeti lendületből.
R = Relevant
Legyen a célunk releváns, vagyis olyan, ami lényeges – az adott tárgyhoz kapcsolódóan, illetve személyesen magunknak is!
A nyelvtanulás legelején különösen fontos, hogy ne random módon, hanem módszeresen és a lényegre összpontosítva tanuljunk, hiszen erre épül minden további ismeretünk.
T = Time-bound
Végül fontos, hogy céljainkat megfelelő időkeretben helyezzük el.
Legyenek konkrét határidők, és azokat tartsuk is be, majd határozottan lépjünk tovább a következő szintre!
Másfelől az ütemezés a tanulási folyamat egészére terjedjen ki, és a rendszeres gyakorlás szakaszait is jelöljük ki: pl. mikor melyik készség fejlesztésére helyezem a hangsúlyt, naponta vagy hetente mennyit foglalkozom a kijelölt tananyaggal stb.
Ha céljainkat a fentiek alapján határozzuk meg, valóban “SMART”, vagyis okos céljaink lesznek, a fenti mozaikszó minden elemének értelmében.
A következő részben arról írok, hogyan alakíthatunk ki könnyen hasznos szokásokat az önálló tanuláshoz.
Addig is, amennyiben megvan a kellő motivációnk, azonnal fogalmazzuk meg konkrét, “intelligens” céljainkat, és bátran vágjunk bele a nyelvtanulásba!
Hozzászólás